Moon tiszteletesről szóló tanúságtételek
Sun Myung Moon tiszteletes: Egy szenvedélyes pluralista
Dr. Cromwell Crawford
Hawaii Egyetem, a vallás tanszék elnöke
Ha adnának Nobel-díjat az ökumenizmusért, Moon tiszteletes bizonyosan megkapná. Hogy felvázoljam az ökumenikus hagyatékának a jelentőségét, engedjék meg, hogy
egy alapvető keresztény paradoxonban fogalmazzam meg azt, amelyet kihangsúlyoz
a jelenkori Amerika vallási helyzete. Diana Ecknek, a Harvard professzorának az
új könyve: A New Religious America: How a Christian Country Has Become the World’s Most
Religiously Diverse Nation (Egy új vallásos Amerika: Hogyan vált egy keresztény
ország a világ vallásilag legsokfélébb nemzetévé) világosan dokumentálja, hogy a mai amerikaiak egy vallásilag pluralista társadalomban
élnek. Bár a legtöbb amerikai még mindig kereszténynek vallja magát, a globalizáció
és a bevándorlás ereje egyre sokfélébbé teszi az amerikai vallásos képet. Ez a
pluralizmus színes és érdekes, de ugyanakkor nagy kihívást is állít a keresztények
elé. Bob Abernethy, Krisztus Egyesített Egyházának kimagasló tagja így mutat rá
a kihívás nehézségére:
Hogyan maradok elkötelezett a saját hitem igazságához, miközben egyidejűleg megtanulom
megérteni és tisztelni mások igazságát? Sok út vezet fel Isten hegyére, amelyek
közül az egyik a csúcsra visz? Az én utam jobb, mint a többieké? Vagy az enyém
az egyetlen, amely feljut? (“Faithful and Respectful (Hithű és tiszteletteljes),”
Christian Century, 2000. március 15., 294. l.)
Abernethy dilemmája így vázolja fel a keresztény paradoxont: “Jézus az egyetlen út, és az ő útja azt tanítja nekünk, hogy békében éljünk minden más úttal.” Ennek a látszólagos ellentmondásnak az egyik oldalán Krisztus
nagy megbízása áll: “Menjetek tehát, tegyétek tanítványommá mind a népeket! Kereszteljétek
meg őket az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevére, és tanítsátok meg őket mindannak
a megtartására, amit parancsoltam nektek.” (Mt 28,19–20). A másik végén ott van
Krisztus parancsa: “éljetek békében egymással” (Mk 9,50).
Hogyan értelmezi Moon tiszteletes ezt a keresztény paradoxont?
Az életének és a munkáinak a tanulmányozása világosan bizonyítja, hogy Moon tiszteletes
visszautasítja a kizárólagos megközelítést, amelyet olyan teológusok
képviselnek, mint Karl Barth. Barth a kinyilatkoztatást hangsúlyozta az értelemmel
szemben, így a paradoxon tagadásával írt magáról a paradoxonról. Az ő magyarázata
szerint a kinyilatkoztatásban Isten saját maga nyilatkozik meg, amivel valami
„teljesen újjá” teszi a kinyilatkoztatást, amelyet soha egyetlen halandó sem tudhatna
magától. A vallás viszont valami tetszőlegesen és szándékosan kifejlesztett. Ez
szemben áll a hitnek azzal a kísérletével, hogy megragadja Istent.
Karl Barth magyarázata a kereszténységről a „kizárólagossággal” (exkluzív)
kapcsolatban az egyház domináns nézete volt a történelem folyamán, és az utóbbi
években a konzervatív egyházak ugródeszkájául szolgált az evangelizációra, amelyek
növekedtek, míg a hagyományos egyházak veszítettek a tagságukból. Ennek a mozgalomnak
Billy Graham evangelista volt egy előmozdítója, aki egy globális hálózatot épített
ki a „valláskeveredés” ellenzésével, amely azt tanítja, hogy a középpontban minden
vallás egy, bár a felszínen különböznek, és ezért a különböző hitű embereknek
meg kell tanulniuk kijönni egymással. A valláskeveredés üzenetével ellentétben
az evangelisták azt tanítják, hogy a kereszténység és más hitek között lehet,
és kell is a kölcsönös párbeszéd és együttműködés az általános kinyilatkoztatás
szintjén, de nem lehet semmiféle adás és elfogadás a speciális kinyilatkoztatás
szintjén. Azokat, akik megelőzték Krisztust, illetve akik nem hallották az üzenetét,
igazság szerint a saját lángjaik fogják megítélni, de mivel senki nem él a saját
lelkiismerete szerint, mindenki bűnös Isten előtt, és a Jézus Krisztusban való
megváltásának a tervére szorul.
Így az evangelisták meg vannak győződve arról, hogy a keresztényeknek nem szabad
bedőlniük a valláskeveredés csábításának, amely arra kér minden embert, hogy vallásos
harmóniában éljenek, hanem kitartanak amellett, hogy még a pluralizmus korszakában
is egyedül ők járnak a „Menny útján”.
Karl Rahnert (1904–1984) általában „befogadónak” (inkluzív) gondolják, tekintetbe
véve a második vatikáni zsinatra (1962–65) tett hatását, ahogyan az igyekezett
megérteni Isten kegyelmének a jelenlétét a látható egyházon kívül. Rahner adta
elő azt a nézetet, hogy a nem keresztények megtalálhatják Krisztust a saját vallásukban
és azon keresztül, anélkül, hogy tudnának róla. Ezért az ilyen áhítatos embereket
„névtelen keresztényeknek” nevezte. Én személyesen exkluzív és imperialistának
találom Rahner álláspontját. A felszínen a kereszténységnek ez a „fajtája” inkluzív,
mert megengedi, hogy más vallások részesüljenek az ő saját vallásának igazságában,
de ez a részesedés a kereszténység jegyében van meghatározva. Rahner megpróbál
ragaszkodni a régi exkluzivitáshoz (Krisztus mindenek ura), miközben az inkluzíve
fitogtatja (a hindu egy „rejtett keresztény”). Hajlandó lenne Rahner megfordítani
a szerepeket, és azt mondani, hogy a keresztény egy rejtett hindu, egy rejtett
muzulmán vagy egy rejtett zsidó? Az ökumenizmusa hibás, mert megpróbálja meg is
enni a tortáját, de egyben hagyni is belőle.
Ahogy mindjárt megmutatjuk, Moon Tiszteletes közelítése a keresztény paradoxonhoz
nem osztja a keresztény exkluzivitás nézeteit. Otthonosabban érzi magát olyan
tudósokkal, akik az inkluzivista megközelítést támogatják.
Ennek a körnek az egyik kiemelkedő tagja John Hick filozófus. Az An Interpretation of Religion (A vallás egy magyarázata) című művében azt feszegeti, hogy a „nagy postaxiális hitek” különböző érzésbeli,
gondolkodási és cselekvési eszközöket képviselnek egy végső isteni valóságra vonatkozóan,
amely a róla alkotott változó elképzeléseink fölött áll. Hick különbséget tesz
a megismerésen kívüli valós és a valós között, ahogyan azt a különböző vallási közösségek változatos
módon gondolják és megtapasztalják. Minden világvallásban különbséget tesznek
az önmagában valós (brahman, dharmakaya stb.) és az ember által valósnak képzelt és tapasztalt között. Ezt a megkülönböztetést
használva Hick megfogalmazza azt a hipotézist, hogy a fő vallási hagyományok különböző
válaszokat foglalnak magukba a valóságosra vonatkozóan az emberi lét különböző
útjaiból, és hogy mindegyik útnak megvan az ereje, hogy átalakítsa az emberi létezést
önközpontúból valóságközpontúvá. Így ezeket a hagyományokat „alternatív üdvözüléstani
tereknek” kell tekintenünk, amelyeken belül az egyének végső beteljesülést találhatnak.
Egy másik nagy hírű inkluzíve gondolkodó, aki nagymértékben belebonyolódott
a keresztény-buddhista párbeszédbe, ifj. John B. Cobb. Az ő „radikális pluralizmusának”
a nézete különbözik John Hick pluralizmusától, mivel vitatkozik azzal a ponttal,
hogy más vallások különböző, de egyaránt érvényes igazságokról beszélnek. ő nem
lát semmiféle eleve meglévő okot, hogy feltételezze, hogy a vallásnak van egy
„lényege”, és egy olyan pluralizmusért kiált, amely minden vallási hagyománynak
megengedi, hogy meghatározza a saját természetét és célját. Ilyen módon Cobb radikális
pluralizmusának a formába öntése megerősíti az egyediséget. Jó metodistaként helyben
hagyja a keresztény egyediséget, és így zavartalanul fenntartja a keresztény paradoxon
egyik oldalát. De a paradoxon másik oldalát, nevezetesen a más hitekkel való békében
élés szükségességét sem nem tagadja meg, sem nem értékeli le. Szintén megerősíti
a konfucianizmus, a buddhizmus, a hinduizmus és az iszlám egyediségét. Továbbá,
valamennyinek az egyedisége magába foglal egy egyedi felsőbbrendűséget, nevezetesen
a képességet, hogy elérje azt, ami a saját történelmi normái által a legfontosabb.
Így Cobb radikális pluralizmusa látszik a legjobb válasznak a keresztény paradoxonra,
amely egyidejűleg erősíti meg a keresztény egyediséget és a más vallásokkal való
békében élés célját.
Lehet, hogy kifogásolják, hogy Cobb pluralista eszménye csak ennyi: egy eszmény.
Itt gyorsan rá kell mutatnunk, hogy Cobb-féle pluralizmus eszményei és törekvései
egy ideig gyakorlatilag megerősödtek a sok Moon által alapított ökumenikus szervezeten
keresztül. Közelről ismerem ezeket a szervezeteket, és tanúsíthatom, hogy nincs
semmiféle rejtett tervük a valláskeveredés vagy az összes vallás egy világvallássá
való homogenizálása ellen. Éppen ellenkezőleg, ünneplik a különböző hitek egyediségét,
megerősítik sokszoros bölcsességeiket, táplálják változatosságaikat, fórumokat
biztosítanak kölcsönös gazdagodásukra, és hasznosítják a világbékéért tett együttes
erőfeszítéseiket.
Moon pluralista missziója rezonál közös vallásos tapasztalatunkkal, hogy minél
mélyebben kutatjuk a saját független vallásainkat, annál közelebb kerülünk Isten
szeretetének és az emberiség szeretetének a megértéséhez, amely összeköti az emberiséget.
Aki szilárdan le van horgonyozva a saját hagyományához, az annál szabadabb és
biztosabb, hogy közös szellemi alapot találjon eltérő hagyományok képviselőivel.
Amikor a legnagyobb mélységeket vizsgáljuk, mindig ott a felfedezés, hogy több
van, ami egyesít minket, mint ami elválaszt.
Hogy a hit mélyebb szintjeire érjen, Moon tiszteletes a világbékét állította
fel áthidaló céljaként, és megpróbálja összehozni a különböző hagyományok (hitek,
gyakorlatok és szertartások) forrásait, hogy elérjék azt a célt. A világbékével
a végcélként egyáltalán semmi szükség nincs arra, hogy a saját hitükben hívők
azt érezzék, hogy meg kell alkudniuk a hitükben.
Ami valójában érezhetően a párbeszéd ösztönzéséül szolgál, az a szükséglet, hogy a vallások tiszteletteljes békében éljenek egymással, mielőtt felszólítanák a világot a kölcsönös toleranciára. Továbbá a különböző felekezetek, szekták és frakciók, amelyek nyíltan ellenségesek a legtöbb vallási csoportban, azzal a szükséglettel találkoznak, hogy megértsék egymást. A belső konfliktusokat kell meggyógyítani, mielőtt békés vallásközi kapcsolatokat lehet előmozdítani, és a vallásoknak a saját házuk táját kell rendbe tenniük, mielőtt a világnak prédikálnának.
Egy fő zavar a világvallások történetében, megkérdőjelezve a hitelességüket, az a tény, hogy szent háborúkat folytattak eltérő hitűekkel, beleértve a saját hitvallásukból kiválókat is. Ezek miatt az okok miatt Moon mind a valláson belüli, mind a vallásközi párbeszédet szorgalmazza. A stratégia egyik esetben sem csupán szemlélődőnek lenni a konfliktusok megoldásának érdekében, hanem kezdeményezőnek lenni a kölcsönös fejlődés érdekében. Ezt mind annak a reményében teszik, hogy az olyan prófétai hangok, mint Samuel Huntingtoné hibásnak bizonyulhatnak abban az állításukban, hogy a legnagyobb kihívás az emberiség számára nem a világi ideológiákból fog jönni, hanem a civilizációk összecsapásából, amelyet a vallás vezet. Így, ahogy haladunk előre a XXI. században, azt találjuk, hogy a régi idézetet, hogy „egy út” van a megváltáshoz, kétségbe vonják és kiszorítják a szellemi beteljesüléshez vezető új utak. Ezek között az új utak között, és ez a legmagasabb Moon tiszteletesnek járó elismerés, az ő Családok Szövetsége a Világ Békéjéért nevű szervezete tűnik fel az ökumenikus szervek közül a legújítóbbnak, amely elszánt, hogy segítse a hívőket hűeknek maradni a saját hitük igazságához, miközben egyidejűleg megtanulják megérteni és tisztelni mások igazságát.